Spotkania 30 czarterowych greckich firm i 30 agencji czarterowych

A wśród nich LEO Yachting

Po dwóch latach przerwy spowodowanej pandemią Covid-19, gdy mieliśmy możliwość spotykać się w szerszym gronie jedynie online, w końcu spotkania face to face! Charter Meetup Athens 2022 w dniach 8-10.04.2022 dał nam sposobność spotkania w jednym miejscu w jednym czasie. Możliwość podtrzymania relacji z tymi greckimi firmami czarterowymi, z którymi już współpracuję i poznania nowych armatorów.

Grecy mają wiele wspólnych z Polakami cech – są otwarci, przyjacielscy i gościnni. Gdy tylko jest możliwość porozmawiania przez telefon, zaraz wszystko lepiej się układa, niż przy korespondencji mailowej. A jeśli pojawia się możliwość osobistego spotkania – nie przepuszczamy takiej okazji!

Dobra wiadomość – wszystkie greckie firmy czarterowe przetrwały trudny czas pandemii! Małe rodzinne firmy obroniły się najlepiej, jak zapewniali mnie moi rozmówcy. Mieli pomoc od greckiego państwa, ale na pewno pomogły upór, determinacja i gotowość do wyrzeczeń. Nigdy nie miałam żadnego problemu z przełożeniem terminu czarteru na greckich akwenach, zawsze z drugiej strony była elastyczność i pełna współpraca.

Wojna w Ukrainie i jej wpływ na biznes – o tym także rozmawialiśmy. Po 2-3 tygodniowym zamrożeniu, klienci znowu zaczęli się odzywać – to wspólne spostrzeżenie wszystkich uczestników spotkań w Atenach. Wśród klientów greckich armatorów są także obywatele Ukrainy. Wszyscy otrzymali zwrot wpłaconych zaliczek – to więcej  niż w przypadku pandemii, gdy nie było zwrotów dokonanych wpłat, a jedynie bezpłatne przesunięcia terminów.

W biznesie czarterowym uczestniczą także firmy ukraińskie. Na spotkaniu obecna była przedstawicielka ukraińskiej agencji z Odessy. Jedna z czarterowych firm ma ukraińskich właścicieli. Moją rozmowę z Marią, przedstawicielką tego armatora, zdominował temat losów właścicieli i pracowników tej firmy. Obecnie wszyscy są bezpieczni.

Charter Meetup Athens 2022 miał 3 moduły:

1. Prelekcje i spotkania w trybie „szybkie randki”
  2. Wizyty w ateńskich marinach i na jachtach
  3. Rejs – prawdziwy sprawdzian jachtu, czarterowej firmy i akwenu

Zapraszam na relację z każdego z nich (poniżej)

Prelekcje i spotkania w formule „speed dating”

Dimitris Vastardis

Dimitris Vastardis – zaraz będziemy mieli „randkę”

Na spotkaniu od samego początku do ostatnich chwil była duża gęstość zdarzeń. Do hotelu w Voliagmeni przybyłam późnym wieczorem, a już rano były pierwsze prelekcje.

Nieoceniony Yorgos jak zawsze omawiał meteorologię na akwenach greckich, skupiając się na Cykladach, jako rejonie pozostającym w  strefie silnego wiatru meltemi. Przy obecnych anomaliach klimatycznych najistotniejszą przestrogą jest, aby nie myśleć o meltemi zgodnie ze schematem, że wiatr ten wieje na Cykladach jedynie w lipcu i w sierpniu.  Meltemi możmy spotkać także także w czerwcu, w maju, czy w październiku twierdzi Yorgos. Naszym – agentów czarterowych – zadaniem jest informowanie o tym klientów i doradzanie żeglowania na Cykladach tylko doświadczonym żeglarzom.

Następnie przedstawiciele różnych armatorów omawiali poszczególne akweny – Zatokę Sarońską, Cyklady, Dodekanez, Wyspy Jońskie i Sporady. Każdy z nich niejeden raz rzucał kotwicę w zatoczkach, o których mówił, szkoda jedynie, że prelekcje były tak krótkie!

Kreta pozostaje rejonem bez czarterowych baz i nie była w ogóle omawiana, a moje pytanie dlaczego tak jest, z uśmiechem zignorowano.  Tak po prostu jest i proszę mnie nie pytać o jachty na Krecie 🙂

Była jeszcze krótka prezentacja systemu rezerwacji MMK, gdzie obecnie jest już dostępnych 9800 łódek. Jest więc z czego wybierać – korzystam z tego portalu codziennie (nie zapominając o 4 innych najważniejszych w branży systemach).

Potem przeszliśmy do zasadniczej części naszego spotkania, czyli rozmów w formule „speed dating”. Przedstawiciele armatorów zajęli miejsca przy stołach, do których podchodzili przedstawiciele agencji czarterowych. 10 minut na rozmowę i zmiana! W sobotę mieliśmy 25 takich intensywnych spotkań, a w niedzielę kolejne 5.

To był niezwykle intensywnie spędzony czas.  Miałam obawy, czy podołam takiemu wyzwaniu, ale niepotrzebnie. Podczas takich rozmów wyzwala się niesamowita ilość pozytywnej energii, która uskrzydla! Wieczorem byłam zmęczona, bolało mnie gardło, ale czułam satysfakcję no dzień zakończył się w tawernie przy plaży. Piękny widok na morze, niezliczone pyszne mezedes oraz  miłe towarzystwo przy stole – to było dobre zwieńczenie dnia!

Oglądamy jachty w ateńskich marinach!

Sun Reef Power 70

Sun Reef Power 70 – moje odbicie w oknie katamaranu

Ze wszystkich jachtów, jakie przygotowali dla nas armatorzy uczestniczący w Charter Meetup najlepiej zapamiętałam Sun Reef Power 70. Przywitała nas na pokładzie załoga, na stole były przygotowane smakowite przekąski. Mogliśmy zobaczyć kokpit i mesę, pokład dziobowy, wejść na fly bridge, a także zajrzeć do kambuza, przestronnych kabin i eleganckich łazienek.

W samej Marinie Alimos było wiele jachtów do obejrzenia, ale jeszcze jechaliśmy do Agios Kosmas, do Mariny Olympic w Lavrion oraz do portu głównego e tej samej miejscowości.

Armatorzy przygotowali 200 jachtów! Tym razem nie dałam rady odwiedzić wszystkich…

Rejs po Zatoce Sarońskiej

Oceanis 51.1 Black Swan od Panouseris

Oceanis 51.1 Black Swan z floty Panouseris Yacht Charters w uroczym porcie Vathi

Końcowym akcentem wydarzenia Charter Meetup Athens 2022 był rejs na jachcie udostępnionym mojej firmie przez Panouseris Yacht Charters.

Wspaniały jacht, miła u uśmiechnięta załoga wydająca nam sprzęt – ojciec i jego trzech synów – Dimitris, Alexis i Georgios. Jacht Oceanis 51.1 o imieniu Black Swan jest świetnie wyposażony i był doskonale przygotowany na nasz rejs.

Żadne element nie zawiódł, wszystko doskonale grało – każda część i każdy system. Nie wiało nam zbyt mocno, ale i tak osiągnęliśmy  prędkość 9 węzłów. Jak to mówią fachowcy jacht się ładnie „zbiera”, żegluje ostro i nie zawodzi podczas manewrów, nawet przy wietrze, którego doświadczyliśmy w Eginie.