Czarter jachtów na Sardynii – relacja z podróży

Coraz więcej osób wybiera czarter jachtów na Sardynii, aby zapewnić im wiedzę z pierwszej ręki postanowiłam sprawdzić jachty i czarterowe bazy osobiście, wiedząc, że tylko poprzez bezpośredni kontakt z obsługą firm czarterowych na miejscu, osobiste wizyty na łódkach i w marinach mogę zyskać wiedzę pozwalającą w pełni doradzać wybór jachtu i akwenu do czarteru. Odbyłam na Sardynię dwie podróże i zapraszam do zapoznania się z relacją.

Marina cala dei Sardi - czarter jachtów Sardynia

Cala dei Sardi  – niewielka i urocza marina zapewniająca pełny relaks (fot. M.Koczewska)

Costa Smeralda na pólnocy i spokojne południowe wybrzeża Sardynii

Kiedy wiosną odwiedziłam Cagliari i Carloforte w południowej części Sardynii, było dla mnie oczywiste, że wrócę na Sardynię, by poznać też tę bardziej popularną północną część wyspy. Słyszałam od przedstawicieli firmy czarterowej, którzy mnie zaprosili na kilkudniowy pobyt w rejonie Carloforte, że „Sardynia południowa jest równie piękna, jak północna, ale cicha, spokojna i nie tak zatłoczona”. Rzeczywiście, ujęta wspaniałą gościnnością Sardyńczyków z Carloforte naocznie mogłam się przekonać o urokach skalistych wysepek, pięknych plaż i groźnych klifów. Zachwyciła mnie długa plaża Poetto w Cagliari, flamingi i surowa dzikość nagich skalnych wysp. Po kilku miesiącach powróciłam na Sardynię, aby zobaczyć mityczne szmaragdowe wybrzeże i centrum żeglarstwa w północno–wschodniej części Sardynii. Dzięki temu mam obecnie pełny obraz tego, co oferuje żeglarzom ta piękna włoska wyspa.

Czarter jachtów na Sardynii – wiele opcji lotniczych połączeń na Sardynię

Jest kilka opcji dolotu z Polski na Sardynię, w tym dwie bezpośrednie: z Krakowa do Cagliari i z Warszawy oraz z Katowic do Alghero. Połączenia do Alghero są sezonowe – obejmują wakacje i kończą się w połowie września. Ja leciałam w ostatnich dniach września, więc wybrałam lot przez Bergamo, dla mnie wygodny, bo z Wrocławia. Jest też lot Berlin – Olbia obsługiwany przez EasyJet i to jest moim zdaniem bardzo ważne połączenie dla żeglarzy, szczególnie, że to loty są w piątkowe wieczory, można więc po noclegu na ladzie bez przeszkód planować odbiór jachtu w sobotnie popołudnie. Opcjonalnie skorzystać można z lotu sobotniego liniami Easy Jet, jednak przylot do Olbii jest późnym wieczorem i wtedy bez przeszkód można na jachcie zanocować, a formalności związanych z odbiorem jednostki dopełnić następnego dnia rano.

Zadzwoń, porozmawiajmy
o czarterach jachtów na Sardynii
502 386 503 Magda Koczewska

Pracowita sobota w Marinie Portisco

czarter jachtów Sardynia

Ciasteczka mostaciolli, nieco podobne do pierników czekają na żeglarzy na każdym jachcie armatora Boomerang

Trzy godziny zajął mi przeskok wypożyczonym samochodem z lotniska Alghero do Mariny Portisco. Zdążyłam na lunch, na który zaprosiła mnie Caterina z jednej z czarterowych firm. Pizza i pasta w pudełkach plus woda pod namiotem z widokiem na jachty przy pirsie nr 7. Byli obecni wszyscy: dziewczyny z biura, obsługa techniczna, szefowie. Zamieniliśmy kilka słów przegryzając pizzę i już za chwilę wszyscy z powrotem rozeszli się do swoich zająć. Jedna z dziewczyn pracujących na co dzień w biurze przy ofertach i umowach zajęła się obsługą kolejnych klientów, a dwie pozostałe poszły rozwozić pościel na jachty. Potem widziałam szefa poprawiającego takielunek na jednej z łódek. Była godzina trzecia, a na tablicy pokazującej stan zaawansowania prac na każdej z jednostek tej firmy zauważyłam, że tylko dwie z nich nie są jeszcze posprzątanie.

Czarter jachtów Sardynia - Marina Portisco

Marina Portisco – żeglarskie serce Sardynii

Miałam wrażenie, że rano padła komenda „wszystkie ręce na pokład” i każdy dokładnie wie, co ma robić. Monia mnie uświadomiła, że w każdą sobotę zaczynają o godzinie 07:00, a praca kończy się, gdy ostatnia załoga przejmie swój jacht.
Ja także udałam się do pracy, bo firm czarterowych w Marinie Portisco jest w sumie 6, a miałam w planie przyjrzeć się ich łódkom, w jakim są stanie i w jakim stylu pracują załogi poszczególnych firm.

Niepowtarzalna atmosfera Mariny Cala dei Sardi i marina w Cannigione położona wśród gór

Czarter jachtow na Sardynii - Cannigione

Cannigione – swój czarter jachtu na Sardynii możesz rozpocząć w górskim krajobrazie

Po zwiadzie w Marinie Portisco krótki wyjazd stromo pod górkę i zaraz ostry zjazd do jedynej w swoim rodzaju zacisznej i gościnnej mariny Cala dei Sardi, gdzie można zalec na doskonale utrzymanych trawnikach lub na rozłożonych tu i ówdzie materacach-workach sako. Są i kafejki, aby wypić i przekąsić z widokiem na jachty przycumowane przy pirsie w kształcie litery T. Ba, można się też rozłożyć na leżakach na pływającym pomoście. W takich warunkach oczekiwanie na czarter jachtu na Sardynii to prawdziwy relaks i chillout. A w tym czasie można jeszcze podjąć decyzję o wynajęciu dodatkowych zabawek, jak SUP (Stand Up Paddle Board) czy kajak.

Nieco dalej na północ od Portisco jest jeszcze jedna marina z jachtami do czarteru. Marina w Cannigione jest położona wprost bajecznie, bo niemal z każdej strony otaczają ją wysokie góry. Rozpoczęcie rejsu w takiej scenerii musi być ekscytujące! Swoje jachty ma tutaj partner LEO Yachting, posiadający czarterowe bazy także na innych włoskich akwenach. Współpracujemy od lat i mamy za sobą wiele udanych czarterów.

Czarter jachtów na Sardynii – elegancka marina w Olbii

Czarter jachtów na Sardynii

SUPy, kajaki i butle gazowe – tak wygląda pomost w sobotę – dzień zmiany załóg

Marina Portisco ma żeglarską atmosferę i wiele udogodnień, Marina cala dei Sardi sprzyja relaksowi, a Marina Olbia to eleganckie miejsce odpowiednie dla drogich jachtów, lśniące i nieco onieśmielające. Ma tu swoja bazę czarterową kilku operatorów czarterowych, a ich jednostki cumują w tym dostojnym towarzystwie. Jachty jednokadłubowe różnej wielkości i katamarany, piękne i świetnie utrzymane, choć nie wszystkie. Teraz już wiem, że nie wszystkie jednostki, nie każdego armatora mogę rekomendować. Jeśli na katamaranach są rdzawe zacieki, to budzi niepokój i pytanie, w jakim stanie jest to, co niewidoczne? Co ciekawe, te jednostki, które nie były w najlepszym stanie wcale nie są tanio oddawane w czarter. Po raz kolejny przekonałam się, jak wiele zależy od ludzi, którzy jachty sprzątają i utrzymują oraz tych, co flotą zarządzają.

Spotkania w biurach armatorów – dużo pytań i odpowiedzi

Sobota to nie był dobry dzień, aby spokojnie porozmawiać, dlatego z kilkoma firmami umówiłam się na poniedziałek w ich biurach w Olbii. To tam na co dzień wykonywana jest papierkowa robota, wysyłane oferty, szykowane umowy, tam pracują zarządy lokalnych firm. Miałam przygotowanych szereg szczegółowych pytań dotyczących wyposażenia, dodatkowych opłat oraz ubezpieczenia kaucji. Wiele rozmawialiśmy o tym, dlaczego kaucje są w tym rejonie tak wysokie, jakie są oferowane opcje ich redukcji i jak wiele poszczególne firmy notują uszkodzeń jachtów. Pytałam też o ekspresy do kawy, pościel i ręczniki, a także o to, czy za check-in w niedzielę trzeba dodatkowo płacić.

Moje wrażenia z wizyty w bazach czarterowych na Sardynii

Spędziłam na tej pięknej wyspie trzy pracowite dni wypełnione spotkaniami, rozmowami, oglądaniem jachtów, fotografowaniem ich. Kolejne trzy dni to był fotograficzny plener – szukałam ujęć, aby utrwalić na zdjęciach, jak piękna jest Sardynia. Odwiedziłam podczas tego wyjazdu cztery mariny (Portisco, Cala dei Sardi, Olbia i Cannigione), a wcześnie, wiosną, dwie – w Cagliari i w Carloforte. Spotkałam przedstawicieli 10 firm czarterowych. Mam dużo nowej wiedzy i wiele wrażeń na temat czarteru jachtu na Sardynii.

czarter jachtów Sardynia - Marina Portisco

Udogodnienia w Marinie Portisco – bankomaty

Co mi się podobało:

• życzliwość i gościnność Sardyńczyków, jakiej doświadczyłam,
  • zaangażowanie załóg firm czarterowych w perfekcyjne przygotowanie jachtów,
  • briefingi dla skiperów rozpoczynające czarter jachtów na Sardynii z instrukcjami i poradami dotyczącymi akwenu,
  • atrakcyjny akwen pełen zatok i dzikich miejsc – zarówno na północy, jaki na południu Sardynii, wspaniałe jedzenie, ciekawa kultura, historia i zabytki

Mniej podobało mi się to, że są na Sardynii także jachty gorzej przygotowane lub nie warte ceny czarteru, jaką wystawiają armatorzy. Na szczęście już wiem, które to firmy słabiej dbają o jachty i nie zawaham się wykorzystać tej wiedzy doradzając wybór jachtu do czarteru.

Czarter jachtów na Sardynii – o czym warto pamiętać

• To rejon dla doświadczonych żeglarzy, dla tych, co nie ufają w pełni GPS-owi i ploterom map na jachcie, ale korzystają ze wszystkich dostępnych źródeł informacji i prowadzących stałą obserwację.
  • Tutaj trzeba wcześniej rezerwować jacht, bo akwen jest bardzo atrakcyjny i przyciąga wielu chętnych. 2. października  jedna z firm czarterowych, z którą rozmawiałam miała już 100 zarezerwowanych tygodni na kolejny sezon!
  • Rozważając czarter jachtu na Sardynii bezwzględnie trzeba ubezpieczyć kaucję. Propozycje redukcji odpowiedzialności proponowane przez armatorów są niewystarczające i nie wszyscy operatorzy je proponują.

Powyżej opisałam jedynie część z moich sardyńskich doświadczeń, osobom zainteresowanym służę praktyczną wiedzą pomocną w organizacji rejsu na Sardynii –  jak dolecieć na Sardynię, gdzie robić zakupy, dokąd płynąć, a jakich miejsc unikać, na co uważać. Zapraszam do rozmowy.

Magdalena Koczewska

Zapytaj o ofertę czarteru na Sardynii:

Imię i nazwisko

Adres e-mail (wymagane)

Telefon kontaktowy

Zapytanie

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu udzielenia odpowiedzi na to zapytanie zgodnie z Polityką Prywatności.